School Workshops

Lycée

La langue latine, souvent considérée comme une langue morte, devient cependant très vivante lors d'une visite des collections gallo-romaines d'un musée. C'est avec...

    Category:
  • Lycée
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Durant la visite, les enfants découvrent la religion gallo-romaine grâce à des monuments et trouvailles archéologiques en provenance de sites luxembourgeois. Ils...

    Category:
  • Lycée
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Cycle 1

The Lion

duration: 2 h 30 min

Why is the lion "the King of Animals"?

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Sur le Pont d'Avignon

duration: 2 h 30 min

On y danse, on y chante, on le devine...

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 5/05/2017
Infos

Toi dedans, moi devant

duration: 2 h 30 min

Une image de soi calquée sur le reflet d'un autre, une manière insolite de se découvrir, se percevoir, se deviner...

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Du coq à l’âne

duration: 2 h 30 min

Superposées, entrelacées, juxtaposées ou alignées, les couleurs se mêlent, se combinent et se défont joyeusement.

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Art - Remix

duration: 2 h 30 min

Antique one day? Always antique!

Contemporary one day! Contemporary forever?

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Scrap art

duration: 2 h 30 min

Re-use scrapped materials to create a new piece of art.

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

About everywhere in Luxembourg

duration: 2 h 30 min

Luxembourg unveils its artists and paintings, collecting, combining, merging and exposing them.

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Huiii, a ghost!

duration: 2 h 30 min

Could there possibly be a ghost in the old fort? Maybe an old soldier who died inside the fort and occasionally appears to tell his story to the children. Students will revive this ghost using...

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Fish market

duration: 2 h 30 min

The name “Marché aux Poissons”, referencing the square in the old city of Luxembourg which sold fish, first appeared in 1692. Trade of other everyday products soon followed....

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Quickly off to bed!

duration: 2 h 30 min

Not all family members had a bedroom to themselves in the past. In wealthy families, parents had their own bedroom, while boys and girls shared one each.

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Animals at the Museum!

duration: 2 h 30 min

Please do not feed.

Discover the diversity of animals which can be found in different art works throughout the...

    Category:
  • Cycle 1
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Cycle 3

Piece of Gold

duration: 2 h 30min

Les enfants découvriront l'histoire de l'argent. Ils créeront leurs propres monnaies avec des coffres à trésor adaptés.

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Numismatique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Pont de bric et de broc

duration: 2 h 30 min

Du bric, du brac, du broc. Aux enfants de construire...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 5/05/2017
Infos

L’art d’en rire

duration: 2 h 30min

L'histoire de l'art est revisitée à grands coups d'éclats de rire, au moyen d'un dialogue ludique où « tout » est parodié et...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Detectives at the museum

duration: 2 h 30 min

The students are invited to explore hidden patterns that can often be found in the decoration of objects in the museum's collection. The students will then complete their own works of art with...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Secret Messages

duration: 2 h 30 min

Dans cet atelier, nous utiliserons des techniques de chiffrement déjà connues à l'époque de Jules César. Nous verrons notamment comment chiffrer un message en...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 13/01/2017
Infos

Début: janvier 2017, tous les mardis et jeudis.

La visite guidée avec animation théâtrale vise à fournir un regard original sur les manières...

    Category:
  • Cycle 4
  • Cycle 3
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   9/01 > 14/07/2017
Infos

Armorial bearings

duration: 2 h 30 min

Every crest represents the signs and emblems of a family from collective for identification by others....

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Signets

duration: 2 h 30 min

In the past, when the majority of people could not read or write, important documents were signed by signets. During the visit, students have the opportunity to see the various...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Which way?

Duration: 2 h 30 min

Nowadays, (almost) any place is accessible via a navigation system. But how did people find the right direction before the advancement of technology? Children discover different...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

A "photo" can deceive

duration: 2 h 30 min

Expressing subjects through photography akin to a painting.

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Landscape Snapshots

duration: 2 h 30 min

Real or imaginary landscapes serve as a base for...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

An eyeful

duration: 2 h 30 min

Adjust your spectacles, clean your lenses, wear coloured glasses and your field of vision will change; it...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Hot or cold?

Dauer : 2 h 30 min

How did people use to heat their homes without heaters? Children will discover different heating methods from the past and will make a kernel filled cushion which can retain heat.

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

ABCD'art or word forms

duration: 2 h 30 min

Children juggle with words, letters and colours. Graphic and phonic games allow children to play and invent.

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

By becoming familiar with objects from everyday life, students learn about a Paleolithic

life in a tent, in...

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Roman games

duration : 2 h 30 min | 60 €

Participatory workshop

    Category:
  • Cycle 3
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   11/04 > 14/07/2017
Infos

Cycle 2

Bâtisseurs de rêve

duration: 2 h 30 min

Bâtir, créer, imaginer ce pont de rêve...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 5/05/2017
Infos

Selfie

duration: 2 h 30 min

Children create a portrait of themselves or of one of their friends, trying to realistically capture their physiognomy as closely as possible or as they imagine it.

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Du point à la ligne

duration: 2 h 30 min

Un point, c'est peu ! Deux points reliés par une ligne - un début... Aux enfants d'en faire un chef-d'œuvre.

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Visible et invisible

duration: 2 h 30 min

Une création où les petits artistes collent, décollent, recollent, devinent et perçoivent l'invisible qui devient visible.

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Invisible Messages

duration: 2 h 30 min

Autrefois, on utilisait des encres invisibles pour faire passer des messages secrets. Dans cet atelier, les enfants apprendront différentes techniques pour produire une telle encre...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 13/01/2017
Infos

Début: janvier 2017, tous les mardis et jeudis.

La visite guidée avec animation théâtrale vise à fournir un regard original sur les manières...

    Category:
  • Cycle 4
  • Cycle 3
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   9/01 > 14/07/2017
Infos

Biz'Art! You said bizarre?

duration: 2 h 30 min

A canvas can shock, scare, impress or simply please. Children will analyze the strangeness of artwork.

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Upside down

duration: 2 h 30 min

Art – a question of perspective. Is there something to see which I do not see but others can? Change perspective by lying down, standing up, looking from above or any other...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Royal distinction

duration: 2 h 30 min

Like citizens and soldiers are decorated for their courage and success, pupils are rewarded too. They create their own medals and...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Warning: Spiders!

duration: 2 h 30 min

Spiders have eight large yet thin legs. They spin webs and like to hide in dark places. During a visit to the fort, children can discover their hiding spots and then create their...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Tapestry

duration: 2 h 30 min

In the past, tapestry and wallpaper were signs of wealth. Children learn about their history and learn about production techniques and their uses in everyday life.

They will have the...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

The kitchen

duration: 2 h 30 min

Children discover the evolution from old kitchens to contemporary kitchens. Children then create a practical object around...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Roses, tulips and poppies

duration: 2 h 30 min

Nature has always been an inspiration to artists. Find a multitude of flowers on artworks throughout the museum. What is your favourite flower?

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

One of the first acts of man was to protect his body from the cold, but also to adorn his body with feathers, flowers, bones jewellery, shells, wood, paints...

    Category:
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Cycle 4

Durant la visite, les enfants découvrent la religion gallo-romaine grâce à des monuments et trouvailles archéologiques en provenance de sites luxembourgeois. Ils...

    Category:
  • Lycée
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Mine de rien

duration: 2 h 30 min

Mine de rien, mine de quelque chose, mine de carbone, mine de fusain, craies, crayons de couleurs, gribouillages, croquis, dessin...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Face à face

duration: 2 h 30 min

Dialogue entre artistes en herbe et  œuvres d'art. Un échange, un jeu, une conversation en résultent.

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Chocolate, Tea and Coffee

duration: 2 h 30 min

These days, eating a piece of chocolate is a trivial act. For centuries however, eating chocolate or having a cup of coffee or a cup of tea was only a pleasure for the rich.

We will...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Début: janvier 2017, tous les mardis et jeudis.

La visite guidée avec animation théâtrale vise à fournir un regard original sur les manières...

    Category:
  • Cycle 4
  • Cycle 3
  • Cycle 2
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   9/01 > 14/07/2017
Infos

This journey starts at the “Fëschmaart” from the National Museum of History and Art and leads via the Alzette valley to the Dräi...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

A journey through time

duration: 2 h 30 min

Walking through the museum Dräi Eechelen, students encounter a historical character telling them about everyday life as a Prussian soldier within...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Forteresse, Histoire, Identités
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Glass painting

duration: 2 h 30 min

Formerly widespread in the countryside, being affordable and mainly representing religious matters, glass paintings played a key role in popular piety. Students recapture this...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Emptied masterpieces

duration: 2 h 30 min

A work stripped of its characters or its background finds itself completely transformed or turned upside down. Students reinterpret...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

On display!

duration: 2 h 30 min

Adverts, posters and listings - display, show, tear and view. Young people express their ideas.

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Atelier d'expression plastique
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Creators’ workshop

duration: 2 h 30 min

Children will have the opportunity to change classic wallpaper into a modern version. This workshop allows them to understand the value of wallpaper in the past.

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Arts décoratifs et populaires
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Australopithecus to Cro-Magnon

duration: 2 h 30 min

The evolution of man in prehistoric times is recalled through the study of human skulls, habitat types and tools. Remains found during archaeological excavations on Luxembourg...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

The proto-historic section presents objects dating from the Bronze Age, furniture reconstructions and noble Celtic tombs plus the remains from the oppidum of Titelberg.

During the visit,...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

The Gallo-Roman civilization

duration: 2 h 30 min

Five centuries of Roman domination lead to one of the most glorious periods in our history. The multitude of objects found on countless Roman sites in Luxembourg testify this....

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   3/10/2016 > 14/07/2017
Infos

Morning: Preparation of a soup using incandescent stones placed in a container.

Afternoon: Exercising "propellant shooting" and "archery" plus an introduction to artistic activities such...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   6/03 > 14/07/2017
Infos

The job of the archaeologist

duration : 2 h 30 min | 60 €

Participatory workshop

Excavation
Archaeological excavation techniques: Washing objects, sieving.

Restoration
Observation. Assembling...

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   6/03 > 14/07/2017
Infos

Mosaic making techniques

duration : 2 h 30 min | 60 €

Participatory workshop

    Category:
  • Cycle 4
  • Theme:
  • Histoire et archéologie
  •  :
  •   11/04 > 14/07/2017
Infos